Północny Wiatr i Słońce pokłóciły się o to, który z nich jest silniejszy. Podczas gdy dyskutowali z wielkim żarem i wrzawą, drogą przeszedł Podróżnik owinięty płaszczem.
– Umówmy się – rzekło Słońce – że ten z nas jest silniejszy, kto zedrze z Wędrowca płaszcz.
– Dobrze – warknął Północny Wiatr i natychmiast posłał na człowieka zimny, wyjący podmuch.
Przy pierwszym natarciu wiatru końce płaszcza owinęły się wokół ciała mężczyzny. Natychmiast więc owinął go szczelnie wokół siebie, a im mocniej wiał Wiatr, tym mocniej trzymał płaszcz.
Północny Wiatr szarpał ze złością płaszcz, ale wszystkie jego wysiłki poszły na marne. Wtedy zaczęło Słońce przejęło inicjatywę w działaniu.
Z początku jego promienie były łagodne, a w przyjemnym cieple po przenikliwym chłodzie Północnego Wiatru Podróżnik rozpiął płaszcz i zwisał mu on luźno z ramion.
Promienie słoneczne stawały się coraz cieplejsze.
Mężczyzna zdjął czapkę i otarł czoło. W końcu zrobiło mu się tak gorąco, że zdjął płaszcz i aby uciec przed palącym Słońcem, rzucił się w mile widziany cień przydrożnego drzewa.
Przesłanie Ezopa
Delikatność i życzliwa perswazja wygrywają tam, gdzie zawodzi siła i krzyk.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.