Wilk ucztował zbyt chciwie i kość utkwiła mu w gardle. Nie mógł zamknąć paszczy i nią ruszać, nie potrafił sobie z tym poradzić i nie mógł nic jeść. Wilk znalazł się w okropnej sytuacji.
Pospieszył więc do pani Żuraw. Był pewien, że ona, ze swoją długą szyją i dziobem, z łatwością dosięgnie kości i ją wyciągnie.
– Wynagrodzę cię sowicie – powiedział Wilk – jeśli wyciągniesz dla mnie tę kość.
Pani Żuraw, jak możesz sobie wyobrazić, była bardzo zaniepokojona włożeniem głowy w gardło Wilka. Ale chwytała się natury, więc zrobiła to, o co poprosił ją Wilk.
Kiedy Wilk poczuł, że kość zniknęła, zaczął odchodzić.
– A co z moją nagrodą! — Zawołała z niepokojem pani Żuraw.
– Co!? – warknął Wilk, obracając się. – Nie dostałaś nagrody? Czy nie wystarczy, że pozwoliłem ci wyjąć głowę z moich ust, nie odłamując jej?
Przesłanie Ezopa
Nie oczekuj nagrody za służenie niegodziwcom.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.