Lew został ciężko zraniony rogami kozy, którą zjadł.
Był bardzo zły na myśl, że jakiekolwiek zwierzę, które wybrał na posiłek, było tak bezczelne, by nosić tak niebezpieczne rzeczy, jak rogi, aby kuć go podczas polowania i drapać podczas jedzenia.
Rozkazał więc, aby wszystkie zwierzęta z rogami opuściły jego królestwo w ciągu dwudziestu czterech godzin.
Rozkaz wywołał przerażenie wśród zwierząt. Wszyscy, którzy nieszczęśliwie mieli rogi, zaczęli się pakować i wyprowadzać. Nawet Zając, który jak wiadomo, nie ma rogów, więc nie miał się czego bać, spędził bardzo niespokojną noc, śniąc okropne sny o przerażającym Lwie.
A kiedy wyszedł z labiryntu nory w porannym słońcu i ujrzał cień rzucany przez jego długie i spiczaste uszy, ogarnął go wielki strach.
– Do widzenia, sąsiedzie Świerszczu! – Zawołał. – Poddaję się i odchodzę. Lew na pewno uzna, że moje uszy to rogi, bez względu na to, co powiem.
Przesłanie Ezopa
1. Nie dawaj wrogom najmniejszego powodu do atakowania twojej reputacji. 2. Twoi wrogowie wykorzystają każdy pretekst, by cię zaatakować.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.