Był sobie raz Osioł, którego Pan miał również domowego Psa .
Pies był ulubieńcem Pana i otrzymywał wiele przywilejów, Pan go głaskał i obdarowywał miłymi słowami, a także wybranymi kawałkami ze swojego talerza.
Każdego dnia Pies wybiegł, aby powitać Pana, radośnie podskakując, by polizać jego ręce i twarz.
Osioł patrzył na zachowanie Psa z wielkim niezadowoleniem. Chociaż był dobrze karmiony, to musiał ciężko pracować w przeciwieństwie do Psa. A Pan nigdy nie zwracał na niego uwagi.
Zazdrosny Osioł wbił sobie do głowy, że wszystko, co musi zrobić, aby zyskać przychylność swojego Pana, to zachowywać się jak Pies. Więc pewnego dnia wyszedł ze swojej stajni i z zapałem wszedł do domu.
Znalazłszy Pana siedzącego przy stole obiadowym, kopnął obcasami i z głośnym rykiem podskakiwał wokół stołu, przewracając go przy tym. Następnie postawił przednie stopy na kolanach Pana i wysunął język, aby polizać jego twarz, tak jak robił to Pies. Był jednak cięższy niż Pies i złamał krzesło. Upadając razem z Panem, przewrócili stół i potłukli naczynia.
Pan był bardzo zaskoczony dziwnym zachowaniem Osła a wołanie o pomoc przyciągnęło uwagę służących.
Widząc, w jakim niebezpieczeństwie ze strony niezdarnej bestii jest Pan, rzucili się na Osła a następnie kopniakami i uderzeniami odepchnęli go z domu i zaprowadzili do stajni. Tam zostawili go, by opłakiwał głupotę, która przyniosła mu wyłącznie solidne lanie.
Przesłanie Ezopa
1. Zachowanie uważane za przyjemne w jednej sytuacji może być uznane za niegrzeczne i impertynenckie w innym przypadku. 2. Nie próbuj zyskać przychylności, działając w sposób sprzeczny z twoją naturą i charakterem.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.