Dawno, dawno temu wśród zwierząt szalała straszna zaraza. Wiele z nich zmarło, a ci, którzy przeżyli, byli tak chorzy, że nie troszczyli się ani o jedzenie, ani o picie i włóczyli się pogrążeni w apatii.
Gruba młoda kura nie mogła już skusić Lisa na obiad, ani delikatna jagnięcina nie wzbudziła apetytu chciwego Wilka.
W końcu Lew postanowił zwołać naradę. Kiedy wszystkie zwierzęta się zebrały, wstał i powiedział:
– Drodzy przyjaciele, wierzę, że bogowie zesłali na nas tę plagę jako karę za nasze grzechy. Dlatego najbardziej winny z nas musi zostać złożony w ofierze. Być może w ten sposób uzyskamy przebaczenie i lekarstwo dla wszystkich.
– Najpierw wyznam wszystkie moje grzechy. – Kontynuował Lew. – Przyznaję, że byłem bardzo chciwy i pożarłem wiele owiec. Nie zrobiły mi krzywdy. Jadłem kozy, byki i jelenie. Prawdę mówiąc, któregoś dnia zjadłem nawet pasterza.
– Teraz – głos Lwa kruszał z każdą chwilą – jeśli uznacie mnie za najbardziej winnego, jestem gotowy na poświęcenie. Ale myślę, że najlepiej będzie, jeśli każdy wyzna swoje grzechy, tak jak ja. Wtedy będziemy mogli sprawiedliwie rozstrzygnąć, kto jest najbardziej winny.
– Wasza wysokość – powiedział Lis – jesteś zbyt dobry. Czy jedzenie owiec, takich głupich baranich głów, może być przestępstwem? Nie, nie, wasza Wysokość. Zrobiłeś im wielki zaszczyt, jedząc je. – Zabrał głos Wilk. – A jeśli chodzi o pasterzy, wszyscy wiemy, że należą do tej mizernej rasy, która udaje naszych panów.
Wszystkie zwierzęta głośno oklaskiwały Lisa. Potem, chociaż Tygrys, Niedźwiedź, Wilk i wszystkie dzikie bestie wyrecytowały najbardziej nikczemne czyny, wszyscy zostali usprawiedliwieni i słuchający je zwierzęta sprawiły, że wyglądali na niemal świętych i niewinnych.
Teraz przyszła kolej na Osła, by wyznał swoje winy.
– Pamiętam – powiedział z poczuciem winy Osioł – że pewnego dnia, gdy przechodziłem obok pola należącego do jakichś księży, tak mnie skusiła delikatna trawa i mój głód, że nie mogłem się oprzeć, by nie ugryźć kawałka. Mam do tego prawo, przyznaję…
Przerwał mu wielki zgiełk wśród zwierząt. Oto winowajca, który sprowadził nieszczęście na nich wszystkich! Jakże okropną zbrodnią było jeść trawę, która należała do kogoś innego! Oburzyły się zwierzęta. Wystarczyło powiesić Osła.
Wszyscy rzucili się natychmiast na niego, a na czele stał Wilk, i wkrótce zabili Osła, składając go w ofierze bogom i to bez formalności związanych z ołtarzem.
Przesłanie Ezopa
Słabi muszą cierpieć za występki potężnych.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.