Motyl zakochał się kiedyś w pięknej róży. Ta nie pozostała obojętna, bo skrzydła Motyla były pudrowane w uroczy wzór ze złota i srebra.
Kiedy więc podfrunął i powiedział, jak ją kocha, zarumieniła się i powiedziała „tak”. Po wielu pięknych aktach miłosnych i wielu szeptanych ślubach stałości Motyl czule pożegnał się ze swoją ukochaną.
Niestety, minęło dużo czasu, zanim do niej wrócił.
– Czy to jest twoja wierność? – Wykrzyknęła ze łzami w oczach. – Minęły wieki, odkąd odszedłeś, a cały czas zajmowałeś się różnymi rodzajami kwiatów. Widziałam, jak całowałeś pannę Geranium i fruwałeś wokół panny Resedy, dopóki Pszczoła cię nie przegoniła. Szkoda, że cię nie użądliła!
– Mówisz o wierności? Zaledwie cię opuściłem – zaśmiał się Motyl – zobaczyłem, jak Zefir cię całuje. Zachowywałaś się skandalicznie z Chrząszczem i robiłaś oczy do każdego robaka, jakiego zobaczyłaś. Nie możesz oczekiwać ode mnie żadnej wierności!
Przesłanie Ezopa
Nie oczekuj wierności od innych, jeśli sama jej nie stosujesz.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.