Skip to content
Menu
cropped lekturki pl logo ezop 1 Bajki Ezopa dla dzieci
  • Wpisy
  • Ezop i projekt
  • Bajki 1
  • Bajki 3
  • Bajki 2
  • Bajki 4
  • Bajki 5
cropped lekturki pl logo ezop 1 Bajki Ezopa dla dzieci

Stary Lew

By on

Lew bardzo się postarzał. Jego zęby były starte, kończyny nie mogły już go nosić, a Król Zwierząt sprawiał żałosny widok, gdy leżał na ziemi, dysząc, bliski śmierci.

Gdzie była  jego siła i dawne, pełne wdzięku piękno?

W którymś momencie wypatrzył go Dzik i rzucił się na ofiarę, raniąc go swoim żółtym kłem.

Byk zdeptał go ciężkimi kopytami.

Nawet godny pogardy Osioł trzepotał piętami i wykrzykiwał obelgi w twarz Lwa.

Przesłanie Ezopa

Tchórzostwem jest atakować bezbronnego, choćby był wrogiem.

Scenariusze zajęć

  • Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
  • Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.

Ćwiczenia interpretacyjne

  1. Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
  2. Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
  3. Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
  4. Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.

Zmagania grupowe

Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.

  1.  Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
  2. Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
  3. Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane.  Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.

Piszemy, piszemy…

  1. Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
  2. Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
  3. Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.

Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.

Kategorie: lew
Tagi: bezduszność, bezradność, brak empatii, nieporadność, okrucieństwo, przykrości losu, starość, zarozumialstwo

Nawigacja wpisu

Chłopiec i pokrzywa
Lis i Bażanty

Podobne bajki

Lew, Osioł i Lis

Czytaj dalej...

Osioł, Lis i Lew

Czytaj dalej...

Lew i Komar

Czytaj dalej...

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

     

Szukaj na stronie

Strony z bajkami

Wpisy Ezop i projekt Bajki 1 - spis Bajki 2 - spis Bajki 3 - spis Bajki 4 - spis Bajki 5 - spis

Strony portalu

Opracowania i streszczeniaWiersze - analizySłownik terminów literackichPoradnik maturalny Testy maturalne Części mowy Szkoła 21. wieku Fan - blog Sens - cytaty filmowe, memy Podanie o pracę i cv Czuwaj! - Leksykon wiedzy harcerskiej Bajki Ezopa

Wizyt od 20.02.2023 r.

Bajki Ezopa dla dzieci

Zob. "Projekt Gutenberg"

lekturki.pl strona główna
2023 © Roman Rzadkowski | O portalu, kontakt | Polityka prywatności, regulamin