Pewnego księżycowego wieczoru, gdy Lis odbywał swój zwykły spacer po lesie, zobaczył kilka Bażantów siedzących zupełnie poza jego zasięgiem na gałęzi wysokiego, starego drzewa.
Przebiegły lis wkrótce znalazł jasny skrawek światła księżyca, gdzie bażanty mogły go wyraźnie widzieć. Tam podniósł się na tylnych łapach i zaczął dziki taniec.
Najpierw kręcił się w kółko jak bąk, potem podskakiwał w górę i w dół, wykonując wszelkiego rodzaju dziwne ruchy.
Bażanty patrzyły z zachwytem. Prawie nie odważyły się mrugnąć ze strachu, że stracą go z oczu w jednej chwili.
Lis robił wrażenie, jakby chciał wspiąć się na drzewo, to przewracał się i leżał nieruchomo, udając martwego, a w następnej chwili skakał na czworakach, z grzbietem w powietrzu, a jego puszysty ogon trząsł się tak, że zdawało się, że są to srebrne iskry w świetle księżyca.
W tym czasie głowy biednych ptaków wirowały. A kiedy Lis zaczął od nowa swój występ, były tak oszołomione, że straciły świadomość i przestały się trzymać gałęzi. Jeden po drugim spadały na Lisa.
Przesłanie Ezopa
Zbytnie koncentracja na niebezpieczeństwo może sprawić, że padniemy jego ofiarą.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.