Pewnego jasnego wieczoru, gdy słońce zachodziło nad wspaniałym światem, mądry stary Kogut wleciał na drzewo, aby przenocować. Zanim zebrał się do odpoczynku, trzykrotnie zatrzepotał skrzydłami i głośno zapiał.
Gdy już miał schować głowę pod skrzydłem i zasnąć, jego paciorkowate oczy dostrzegły błysk czerwieni i przebłysk długiego spiczastego nosa. Tuż pod nim stał Lis.
– Słyszałeś wspaniałe wieści? – Zawołał Lis w bardzo radosny i podekscytowany sposób.
– Jakie wieści? – Bardzo spokojnie zapytał Kogut. Miał w sobie dziwne, trzepotliwe uczucie, bo bardzo bał się Lisa.
– Twoja rodzina i moja i wszystkie inne zwierzęta zgodziły się zapomnieć o różnicach i żyć w pokoju i przyjaźni od teraz na zawsze. Pomyśl o tym! Po prostu nie mogę się doczekać, żeby cię objąć! Zejdź, drogi przyjacielu i świętujmy to radosne wydarzenie.
– Jak wspaniale! – Powiedział Kogut. – Jestem zachwycony tą wiadomością. – Ale mówił nieobecnym wzrokiem i wspiąwszy się na palce, zdawał się patrzeć na coś w oddali.
– Co widzisz? – Zapytał trochę zaniepokojony Lis.
– Cóż, wydaje mi się, że tędy nadchodzi para Psów. Musieli usłyszeć dobre wieści i…
Ale Lis nie czekał na więcej. Wystartował i biegiem uciekał.
– Poczekaj – zawołał Kogut. – Dlaczego uciekasz? Psy są teraz twoimi przyjaciółmi!
– Tak – odpowiedział Lis. – Ale mogły nie słyszeć tej wiadomości. Poza tym mam bardzo ważną sprawę, o której prawie zapomniałem.
Kogut uśmiechnął się, chowając głowę w piórach i zasnął. Udało mu się przechytrzyć bardzo przebiegłego wroga.
Przesłanie Ezopa
Zdrajcę łatwo oszukać.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.