Żaby były zmęczone rządzeniem sobą. Miały tyle wolności, że nic nie robiły poza siedzeniem i jednostajnym skrzeczeniem, marząc o władcy, który mógłby zabawiać ich przepychem i królewskim zachowaniem, i rządzić nimi mocno w taki sposób, aby czuły, że są rządzone. Żadnych “flaków w oleju”, deklarowały.
Wysłały więc petycję do Jowisza z prośbą o króla.
Jupiter ocenił, że to proste i głupie stworzenia, ale żeby je uciszyć i sprawić, by myślały, że mają króla, rzucił ogromną kłodę, która wpadła do wody z wielkim pluskiem. Żaby ukryły się wśród trzcin i traw, myśląc, że nowy król to jakiś straszny olbrzym.
Wkrótce odkryły, jak oswojony i pokojowy był Król Kłoda. W krótkim czasie młodsze Żaby wykorzystały go jako platformę do nurkowania, podczas gdy starsze uczyniły z niego miejsce spotkań, gdzie głośno narzekały do Jupitera na rząd.
Aby dać nauczkę Żabom, władca bogów wysłał teraz Żurawia, aby został królem Żabińca. Żuraw okazał się królem zupełnie innego rodzaju niż stary Król Kłoda. Pożerał biedne Żaby na prawo i lewo, a one wkrótce zobaczyły, jakimi były głupcami.
Żałobnym rechotem błagały Jowisza, by zabrał okrutnego tyrana, zanim wszyscy zostaną zjedzeni.
– Jak to?! – Krzyknął Jupiter. – Czy nie jesteście zadowolone? Dostałyście to, o co prosiłyście, więc możecie winić tylko siebie za swoje nieszczęścia.
Przesłanie Ezopa
Upewnij się, że możesz poprawić swój stan, zanim zaczniesz szukać zmian.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.