Sowa śpi w dzień. A potem, po zachodzie słońca, kiedy różowe światło zniknie z nieba, a cienie powoli wznoszą się przez las, wychodzi, mierzwiąc się i mrugając, ze starego dziupli. Teraz jej dziwne „hoo-hoo-hoo-oo-oo” odbija się echem w cichym lesie, a ona zaczyna polować na robale i chrząszcze, żaby i myszy, które tak bardzo lubi jeść.
Była sobie pewna stara Sowa, która z wiekiem stała się bardzo zła i trudno ją było zadowolić, zwłaszcza jeśli coś zakłócało jej codzienny sen. Pewnego ciepłego letniego popołudnia, kiedy drzemała w swoim legowisku pod starym dębem, konik polny w pobliżu zaczął radosną, ale bardzo chrapliwą piosenkę. Z otworu w drzewie, który służył jej zarówno za drzwi, jak i za okno, wystawała głowa starej Sowy.
– Odejdź stąd, panie – powiedziała do Pasikonika. – Czy ty nie masz manier? Powinieneś przynajmniej uszanować mój wiek i pozwolić mi spać spokojnie!
Ale Pasikonik odpowiedział zuchwale, że ma takie samo prawo do swojego miejsca w słońcu, jak Sowa do swojego miejsca w starym dębie. Potem zagrał głośniejszą i jeszcze bardziej zgrzytliwą melodię.
Mądra, stara Sowa dobrze wiedziała, że spieranie się z Pasikonikiem, ani z nikim innym, nie przyniosłoby żadnego pożytku. Poza tym jej oczy nie były wystarczająco bystre za dnia, by pozwolić jej ukarać Pasikonika tak, jak na to zasługiwał. Odłożyła więc na bok wszystkie twarde słowa i przemówiła do niego bardzo uprzejmie.
– Cóż, proszę pana – powiedziała – jeśli mam nie spać, zaraz się usadowię, by cieszyć się twoim śpiewem. Teraz, kiedy o tym myślę, mam tu wspaniałe wino, przysłane mi z Olimpu, które pije Apollo, zanim zaśpiewa wielkim bogom. Proszę, podejdź i skosztuj ze mną tego pysznego napoju. Wiem, że sprawi, że zaśpiewasz jak sam Apollo.
Głupi Pasikonik dał się nabrać na pochlebne słowa Sowy. Wskoczył do legowiska Sowy, ale gdy tylko znalazł się na tyle blisko, że stara Sowa mogła go wyraźnie zobaczyć, rzuciła się na niego i pożarła.
Przesłanie Ezopa
Pochlebstwo nie jest dowodem prawdziwego podziwu. Nie pozwól, aby pochlebstwa zbiły cię z tropu w obliczu wroga.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.