Pewnego dnia Lis wymyślił plan zabawiania się kosztem Bociana, z którego dziwnego wyglądu zawsze się śmiał.
– Musisz dziś przyjść i zjeść ze mną obiad – powiedział do Bociana, uśmiechając się do siebie z powodu sztuczki, którą wymyślił, aby ośmieszyć Bociana.
Bocian chętnie przyjął zaproszenie, przybył punktualnie z apetytem, czekając na posiłek.
Na obiad Lis podał zupę w płytkim naczyniu, a wszystko, co Bocian mógł zrobić, to zmoczyć czubek dziobu. Nie mógł dostać nawet kropli zupy. Lis z łatwością ją zlizywał i, aby zwiększyć rozczarowanie Bociana, nie ukrywał wielkiej radości.
Głodny Bocian był niezadowolony z tej sztuczki, ale że był spokojnym, zrównoważony ptakiem, potrafił panować nad sobą. Niebawem on zaprosił Lisa na obiad do siebie.
Lis przybył punktualnie o wyznaczonej godzinie a Bocian przygotował rybny obiad o bardzo apetycznym zapachu.
Zupę jednak podał w wysokim słoju z wąską szyjką.
Teraz Bocian mógł z łatwością dostać się do jedzenia swoim długim dziobem, a wszystko, co Lis mógł zrobić, to polizać zewnętrzną stronę słoika i powąchać pyszny zapach.
Kiedy Lis stracił panowanie nad sobą i się wzburzył, Bocian powiedział spokojnie:
– Przygotuj się na takie samo traktowanie przez sąsiadów jak ty traktujesz ich.
Przesłanie Ezopa
Przygotuj się na takie samo traktowanie przez sąsiadów jak ty traktujesz ich.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.