Osioł i Lis stali się bliskimi towarzyszami i wciąż przebywali w swoim towarzystwie. Podczas gdy Osioł zbierał świeżą zieleninę, Lis pożerał kurczaka z sąsiedniego gospodarstwa lub kawałek sera podkradzionego z mleczarni. Pewnego dnia para niespodziewanie spotkała Lwa. Osioł był bardzo przestraszony, ale Lis uspokoił jego obawy.
– Porozmawiam z nim – powiedział.
Więc Lis śmiało podszedł do Lwa.
– Wasza Wysokość – powiedział półgłosem, tak by Osioł go nie usłyszał – mam w głowie świetny plan. Jeśli obiecasz, że mnie nie skrzywdzisz, poprowadzę tę głupią kreaturę tam, do dołu, gdzie on nie może się wydostać, a ty możesz ucztować do woli.
Lew zgodził się, a Lis wrócił do Osła.
– Zmusiłem go do obietnicy, że nas nie skrzywdzi – powiedział Lis. – Ale chodź, znam dobre miejsce, żeby się ukryć, dopóki on nie odejdzie.
Lis poprowadził więc Osła do głębokiego dołu. Ale kiedy Lew zobaczył, że Osioł jest do wzięcia, najpierw powalił zdrajcę Lisa.
Przesłanie Ezopa
Zdrajcy mogą spodziewać się zdrady.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.