Pewien kupiec jadący osłem znad brzegu morza z ciężkim ładunkiem soli, dotarł do rzeki, którą przecinał płytki bród. Przeprawiał się przez tę rzekę wiele razy bez wypadku, ale tym razem Osioł poślizgnął się i upadł w połowie drogi.
Kiedy Kupiec wreszcie postawił go na nogi, znaczna część soli się rozpuściła. Zadowolony, że jego ciężar stał się o wiele lżejszy, Osioł bardzo wesoło zakończył podróż.
Następnego dnia Kupiec poszedł po kolejny ładunek soli. W drodze do domu Osioł, przypomniawszy sobie, co się stało przy brodzie, umyślnie wpadł do wody i znowu pozbył się większości swojego ciężaru.
Wściekły Kupiec natychmiast odwrócił się i zawiózł Osła z powrotem nad brzeg morza, gdzie załadował go dwoma wielkimi koszami gąbek.
Przy brodzie Osioł znowu się przewrócił, ale kiedy zerwał się na nogi, był bardzo niepocieszony. Ledwo dowlókł się do domu z ładunkiem dziesięć razy cięższym niż poprzednio.
Przesłanie Ezopa
Te same środki nie będą odpowiednie we wszystkich okolicznościach.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.