Ptaki i Drapieżniki wypowiedziały sobie wojnę. Żaden kompromis nie był możliwy, więc poszli na całość. Mówi się, że kłótnia wyrosła z prześladowań Gęsi, które ginęły pożerane przez Lisy. Drapieżniki też miały powód do walki. Orzeł nieustannie rzucał się na Zające, a Sowa codziennie polowały na Myszy.
To była straszna bitwa. Zginął niejeden Zając i niejedna Mysz. Kurczaki i Gęsi padały dziesiątkami – a zwycięzca zawsze ucztował.
Rodzina Nietoperzy nie przyłączyła się otwarcie do żadnej ze stron. Byli rasą bardzo polityczną i wyrachowaną. Kiedy zobaczyli, że Ptaki zwyciężają, byli Ptakami mimo wszystko. Gdy jednak losy bitwy się odwracały, stawały po stronie Drapieżników.
Po zakończeniu bitwy postępowanie Nietoperzy zostało omówione na konferencji pokojowej. Takie oszustwo było niewybaczalne, a Ptaki i Bestie połączyły siły, by wypędzić Nietoperze.
Od tego czasu rodzina Nietoperzy ukrywa się w ciemnych wieżach i opuszczonych ruinach, wylatując tylko nocą.
Przesłanie Ezopa
Kłamcy nie mają przyjaciół.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.