Mysz miejska odwiedziła kiedyś krewnego mieszkającego na wsi. Na obiad Wiejska Mysz podała łodygi pszenicy, korzenie i żołędzie z odrobiną zimnej wody do picia. Mysz Miejska jadła bardzo oszczędnie, podgryzając trochę tego, trochę tamtego, a swoim zachowaniem dawała do zrozumienia, że jadła proste potrawy tylko z grzeczności.
Po posiłku przyjaciele odbyli długą rozmowę, a raczej Mysz Miejska opowiadała o swoim życiu w mieście, podczas gdy Mysz Wiejska słuchała. Następnie poszły spać w przytulnym gnieździe w żywopłocie i spały w ciszy i komforcie do rana.
We śnie Wiejska Mysz śniła, że jest Myszą Miejską ze wszystkimi luksusami i rozkoszami miejskiego życia, które opisał jej przyjaciel. Tak więc następnego dnia, kiedy Mysz Miejska poprosiła Mysz Wiejską, aby pojechała z nią do domu do miasta, chętnie się zgodziła.
Kiedy dotarli do rezydencji, w której mieszkała Mysz Miejska, znaleźli na stole w jadalni resztki wspaniałego bankietu. Były tam słodycze i galaretki, ciastka, pyszne sery, doprawdy najbardziej kuszące potrawy, jakie Mysz może sobie wyobrazić.
Ale akurat gdy Wiejska Mysz miała właśnie skubać kawałek delikatnego ciasta, usłyszała głośne miauczenie Kota i drapanie w drzwi. Przerażone Myszy pobiegły do kryjówki, gdzie leżały całkiem nieruchomo przez długi czas, prawie nie śmiejąc oddychać.
Kiedy w końcu odważyły się wrócić na ucztę, drzwi nagle się otworzyły i do środka weszli służący, aby sprzątnąć ze stołu, a za nimi pies domowy.
Wiejska Mysz zatrzymała się w legowisku Myszy Miejskiej tylko na tyle długo, by podnieść swoją torbę i parasolkę.
– Możesz mieć luksusy i smakołyki, których ja nie mam – powiedziała, gdy pospiesznie odchodziła – ale wolę moje proste jedzenie i życie na wsi, z towarzyszącym im spokojem i bezpieczeństwem.
Przesłanie Ezopa
Ubóstwo z zabezpieczeniem jest lepsze niż obfitość pośród strachu i niepewności.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.