Pies i Kogut, którzy byli najlepszymi przyjaciółmi, bardzo chcieli zobaczyć świat. Postanowili więc opuścić zagrodę i wyruszyć drogą wiodącą przez las. Podróżowali w najlepszych nastrojach i nie spotkała ich żadna przykra niespodzianka.
O zmroku Kogut, szukając miejsca na nocleg, wypatrzył w pobliżu drzewo z dziurą, które jego zdaniem nadawało się na nocleg. Pies mógł wpełznąć do środka a Kogut wzleciał na jedną z gałęzi.
Kogut obudził się o świcie. Na chwilę zapomniał, gdzie jest. Myślał, że wciąż jest na podwórku, gdzie miał obowiązek budzić domowników. Stanął więc na palcach, machał skrzydłami i piał pożądliwie. Ale zamiast obudzić farmera, obudził lisa niedaleko w lesie. Lis natychmiast miał wizje pysznego śniadania.
Popędził do drzewa, na którym gnieździł się Kogut i powiedział uprzejmie:
– Serdeczne witam w naszym lesie, czcigodny panie. Nie mogę wyrazić, jak bardzo się cieszę, że cię tu widzę. Jestem pewien, że zostaniemy najbliższymi przyjaciółmi.
– Czuję się bardzo zaszczycony, łaskawy panie. – Odpowiedział chytrze Kogut. – Jeśli zechcesz podejść do drzwi mojego domu u stóp drzewa, mój portier cię wpuści.
Lis podszedł do drzewo, jak mu kazano, a wtedy wypadł na niego Pies i go złapał.
Przesłanie Ezopa
Ci, którzy próbują oszukiwać, mogą spodziewać się zapłaty w ich własnej monecie.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.