Był raz Wilk, który głodował, bo nie mógł nic upolować. Ponadto podejścia do wiejskich osad też niczego nie zmieniły. Psy odważnie czuwały w zagrodach i stały się bardzo wrażliwe na zapach dzikich zwierząt. Przedstawiał sobą mizerny widok, był skórą i kośćmi, a myśl o tym bardzo go przygnębiała.
Pewnej nocy spotkał pięknego, grubego Psa domowego, który zawędrował trochę za daleko od domu. Wilk chętnie by go zjadł, ale pies ten wyglądał na wystarczająco silnego, by zostawić na nim ślady, gdyby spróbował.
Wilk przemówił więc pokornie do Psa, komplementując jego piękny wygląd.
– Możesz być równie dobrze nakarmiony jak ja, jeśli chcesz – odpowiedział Pies. – Wyjdź z lasu, tam żyjesz żałośnie, bo o każdy kęs musisz walczyć. Pójdź za moim przykładem a będzie ci się powodziło.
– Co muszę zrobić? – Zapytał Wilk.
– Prawie nic – odpowiedział Pies Domowy. – Ścigaj ludzi, którzy chodzą o lasce, szczekaj na żebraków, i łaś się do domowników. W zamian dostaniesz smakołyki wszelkiego rodzaju, kości kurczaka, wyborne kawałki mięsa, cukier, ciasto i wiele innych rzeczy, nie mówiąc już o miłych słowach i pieszczotach.
Wilk miał tak piękną wizję nadchodzącego szczęścia, że prawie się rozpłakał. Ale właśnie wtedy zauważył, że sierść na szyi Psa jest wytarta, a skóra otarta.
– Co to jest na twojej szyi?
– Nic – odpowiedział Pies.
– Jak to: nic?!
– Och, to drobiazg!
– Ale proszę, powiedz mi! – Nalegał Wilk.
– Być może widzisz znak kołnierza, do którego przymocowany jest mój łańcuch.
– Co, łańcuch?! – Zawołał Wilk. – Nie chodzisz, gdzie chcesz?
– Nie zawsze! Ale jaka to różnica? – Odparł Pies.
– Wolność czy łańcuch to zasadnicza różnica! Nie obchodzą mnie twoje uczty i przyjemności, zrezygnowałbym nawet ze wszystkich delikatnych młodych jagniąt na świecie za taką cenę…
I Wilk uciekł do lasu.
Przesłanie Ezopa
Wolność jest bezcenna.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.