Skąpiec zakopał swoje złoto z dala od domu w sekretnym miejscu w ogrodzie. Codziennie chodził tam, wykopywał skarb i przeliczał skrupulatnie, aby upewnić się, że wszystko jest na swoim miejscu.
Odbył tak wiele wędrówek, że obserwujący go Złodziej domyślił się, co ukrył Skąpiec, i pewnej nocy po cichu wykopał skarb i z nim uciekł.
Kiedy Skąpiec odkrył swoją stratę, ogarnął go smutek i rozpacz. Jęczał, płakał i rwał sobie włosy z głowy.
Przechodzień usłyszał jego krzyki i zapytał, co się stało.
– Moje złoto! O moje złoto! – Krzyczał Skąpiec. – Ktoś mnie okradł!
– Twoje złoto! Tam w tej dziurze? Dlaczego je tam włożyłeś? Dlaczego nie trzymałeś go w domu, aby można je łatwo wziąć, gdy trzeba coś kupić?
– Kupić?! – Wrzasnął gniewnie Skąpiec. – To nie było złoto na zakupy! Nigdy nie mogłem myśleć o wydaniu go…
Nieznajomy podniósł duży kamień i wrzucił go do dziury.
– Jeśli tak jest – powiedział nieznajomy – zakop ten kamień. Będzie dla ciebie tyle wart, co skarb, który straciłeś!
Przesłanie Ezopa
Posiadanie nie jest warte więcej niż użytek, jaki z niego robimy.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.