Pasterz pasł owce swojego pana w pobliżu ciemnego lasu niedaleko wioski. Wkrótce życie na pastwisku było dla niego bardzo nudne. Jedyne co mógł zrobić, by się zabawić, to rozmowa z psem lub granie na fajce pasterskiej.
Pewnego dnia, gdy siedział obserwując owce i cichy las i zastanawiając się, co by zrobił, gdyby zobaczył Wilka, wymyślił plan rozrywki.
Jego Pan powiedział mu, aby wezwał pomoc, gdyby Wilk zaatakował stado, a wieśniacy go wypędzą. Więc teraz, chociaż nie widział niczego, co choćby wyglądało jak Wilk, pobiegł w stronę wioski, krzycząc na całe gardło:
– Wilk! Wilk!
Tak jak się spodziewał, wieśniacy, którzy usłyszeli krzyk, porzucili pracę i w wielkim podnieceniu pobiegli na pastwisko. Ale kiedy tam dotarli, zastali Chłopca zgiętego wpół ze śmiechu z powodu sztuczki, którą im spłatał.
Kilka dni później Pasterz ponownie krzyknął: „Wilk! Wilk!”. Wieśniacy ponownie pobiegli mu pomóc, tylko po to, by ponownie zostać wyśmianymi.
Pewnego wieczoru, gdy słońce zachodziło za lasem, a cienie pełzały po pastwisku, wilk naprawdę wyskoczył z zarośli i rzucił się na owcę.
W przerażeniu Chłopiec pobiegł w kierunku wioski, krzycząc „Wilk! Wilk!” Ale chociaż Wieśniacy usłyszeli krzyk, nie pobiegli mu pomóc, jak wcześniej.
– On nie może nas znowu oszukać – mówili.
Wilk zabił wiele owiec Chłopca, a następnie wymknął się do lasu.
Przesłanie Ezopa
Nie wierzy się kłamcom, nawet jeśli mówią prawdę.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.