Był sobie raz mały Koziołek, któremu urosły rogi i dlatego myślał, że jest dorosłym Koziołkiem i potrafi o siebie zadbać.
Dlatego pewnego wieczoru, kiedy stado wracało z pastwiska do domu i jego matka zawołała, aby szedł z nimi, Koziołek nie zwracał na to uwagi i dalej skubał delikatną trawę.
Nieco później, kiedy podniósł głowę, stada już nie było.
Był zupełnie sam. Słońce zachodziło. Długie cienie pełzały po ziemi. Chłodny, lekki wiatr pełzł wraz z nimi, wydając przerażające odgłosy w trawie.
Koziołek zadrżał na myśl o strasznym Wilku. Potem rzucił się dziko przez pole, wołając matkę becząc żałośnie. Niestety, nawet nie w połowie drogi, ale w pobliżu kępy drzew czaił się Wilk!
Gdy stanęli oko w oko, Koziołek wiedział, że nie ma dla nadziei na przeżycie.
– Proszę, panie Wilku – powiedział drżąc – wiem, że zamierzasz mnie zjeść. Ale najpierw zagraj mi na piszczałce melodię, proszę, bo chcę tańczyć i bawić się tak długo, ile pozwolisz.
Wilkowi spodobał się pomysł, trochę muzyki przed jedzeniem nie zaszkodzi, więc zagrał wesołą melodię, a Koziołek radośnie podskakiwał.
Tymczasem stado powoli zmierzało w stronę domu.
W nieruchomym wieczornym powietrzu dźwięk piszczałki Wilka niósł się daleko.
Owczarki nadstawiły uszu. Rozpoznały pieśń, którą Wilk gra przed ucztą i po chwili gnały z powrotem na pastwisko.
Pieśń Wilka skończyła się nagle i biegnąc z Psami depczącymi mu po piętach, nazywał siebie głupcem, bo zamienił się w grajka, by zadowolić Koziołka, podczas gdy powinien był trzymać się swojego zawodu rzeźnika.
Przesłanie Ezopa
Nie pozwól, aby cokolwiek odwiodło cię od twojego celu
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.