Żółw, jak wiesz, nosi swój dom na grzbiecie. Bez względu na to, jak bardzo się stara, nie może opuścić domu.
Legenda głosi, że Jupiter tak go ukarał. Żółw dostał specjalne zaproszenie na wesele Jupitera, ale z powodu lenistwa wolał zostać w domu.
Po latach zaczął żałować swojego lenistwa. Zazdrościł zwinności innym zwierzętom.
Mogły latać, biegać, skakać, oglądać i poznawać świat.
Żółw był smutny. Też chciał podróżować. Dom na grzbiecie i krótkie nóżki na niewiele mu jednak pozwalały.
Pewnego dnia spotkał parę Kaczek i zwierzył się ze swoich kłopotów.
— Pomożemy ci zobaczyć świat! — Powiedziały Kaczki.
— Chwyć ten kij zębami, a uniesiemy cię wysoko w powietrze, skąd będziesz mógł zobaczyć całą okolicę. Ale nie odzywaj się, bo pożałujesz.
Żółw był naprawdę szczęśliwy. Chwycił zębami kij a dwie Kaczki dziobami złapały za dwa końce. Wystartowały w górę, w stronę chmur.
Gdy się wzbijały, przeleciał Kruk. Był bardzo zaskoczony dziwnym widokiem i zawołał:
— To z pewnością musi być Król Żółwi!?
— Dlaczego z pewnością… – Zaczął Żółw.
Kiedy Żółw otworzył usta, by wypowiedzieć te słowa, stracił chwyt na kiju i spadł na ziemię. Rozbił się o skały.
Przesłanie Ezopa
Naiwna ciekawość i próżność często prowadzą do nieszczęścia.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.