Młody syn Myszy, który nigdy nie widział świata, prawie pogrążył się w rozpaczy, gdy wyruszał po raz pierwszy z gniazda. A oto historia, którą opowiedział mamie o swoich przygodach po powrocie.
– Szedłem sobie spokojnie, gdy skręciłem za róg na sąsiednie podwórko i zobaczyłem dwa dziwne stworzenia. Jedno z nich miało miły i łaskawy wygląd, drugie było najstraszniejszym potworem, jakiego można sobie wyobrazić. Powinnaś je zobaczyć.
– Na czubku głowy i przed szyją zwisały mu kawałki surowego czerwonego mięsa. Chodził niespokojnie, rozdzierając ziemię palcami u stóp i brutalnie uderzając rękami o boki. W chwili, gdy mnie zobaczył, otworzyły się jego spiczaste usta, jakby chciał mnie połknąć, a potem wydał z siebie przeszywający ryk, który przeraził mnie niemal na śmierć.
Czy zgadniesz, kogo syn Myszy próbował opisać swojej matce? Nie był to nikt inny, jak Kogut z podwórka, pierwszy, jakiego kiedykolwiek widział.
– Gdyby nie ten straszny potwór – ciągnął syn Myszy – zapoznałbym się z tym ślicznym stworzeniem, które wyglądało tak dobrze i delikatnie. Miało grube, aksamitne futro, łagodną twarz i spojrzenie. To było bardzo skromne stworzenie, chociaż jego oczy były jasne i błyszczące. Patrząc na mnie, machał swoim pięknym, długim ogonem i uśmiechał się.
– Jestem pewien – dodał – że właśnie miał ze mną rozmawiać, kiedy potwór, o którym ci mówiłem, wydał z siebie przeraźliwy okrzyk, a ja uciekłem, ratując życie.
– Mój synu – powiedziała Matka Mysz – tym łagodnym stworzeniem, które widziałeś, był nikt inny jak Kot. Pod swoim dobrotliwym wyglądem żywi uraz do każdego z nas. Drugi był tylko ptakiem, który w żadnym razie by cię nie skrzywdził. Co do Kota, on nas zjada. Bądź więc wdzięczny, moje dziecko, że uszedłeś z życiem i dopóki żyjesz, nigdy nie oceniaj innych po ich wyglądzie.
Przesłanie Ezopa
Nie ufaj zewnętrznym pozorom.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.