Łasice i Myszy zawsze walczyły ze sobą. W każdej bitwie Łasice odnosiły zwycięstwo niezależnie od liczby Mysz, które następnego dnia zjadały na obiad.
Zrozpaczone Myszy zwołały naradę, na której ustaliły, iż armia Myszy ponosi klęskę za klęską, ponieważ nie ma dobrych dowódców. Spośród najwybitniejszych Myszy mianowano więc sporą liczbę generałów.
Dla odróżnienia się w szeregach od żołnierzy wodzowie z dumą zawiązywali na głowach herby i ozdoby z piór lub słomy.
Po długim przygotowaniu armii Myszy i po wielu ćwiczeniach sztuki wojennej wysłano wyzwanie Łasicom.
Łasice przyjęły je z zapałem, bo zawsze były gotowe do walki, gdy w zasięgu wzroku był posiłek. Natychmiast zaatakowały armię Mysz.
Wkrótce linia obrony Mysz ustąpiła pod naporem Łasic i armia Mysz uciekała, szukając schronienia. Szeregowe Myszy z łatwością wślizgiwały się do swoich nor, ale przywódcy nie mogli przecisnąć się przez wąskie otwory z powodu nakryć głowy.
Ani jeden generał nie umknął zębom głodnych Łasic.
Przesłanie Ezopa
Wielkość ma swoje wady.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.