Pewnego wieczoru Wilk grasujący w pobliżu wioski spotkał Psa. Tak się złożyło, że był to bardzo kościsty Pies a Wilk normalnie kręciłby nosem na tak skromny posiłek, gdyby nie był bardziej głodny niż zwykle. Zaczął więc zbliżać się do Psa, podczas gdy Pies się cofał.
– Pozwól, że przypomnę waszej lordowskiej mości – powiedział Pies, przerywając od czasu do czasu, gdy unikał kłapnięcia zębów Wilka – jak nieprzyjemnie byłoby mnie zjeść. Spójrz na moje żebra. Jestem tylko skórą i kośćmi. Ale powiem ci coś na osobności. Za kilka dni mój pan wyda ucztę weselną swojej jedynej córce. Możesz się domyślić, jak dobrze i grubo wyrosnę na resztkach ze stołu. Wtedy będzie czas, żeby mnie zjeść.
Wilk nie mógł się oprzeć myśli, jak miło byłoby mieć do zjedzenia pięknego, grubego Psa zamiast tego chudego i kościstego przed sobą. Odszedł więc, rezygnując z posiłku i obiecując, że wróci.
Kilka dni później Wilk przyszedł na obiecaną ucztę. Znalazł Psa na podwórku u pana i poprosił, aby wyszedł i został zjedzony.
– Drogi Wilku – powiedział Pies z uśmiechem – będę zachwycony, jeśli mnie zjesz. Wyjdę, gdy tylko portier otworzy drzwi.
Portierem pilnującym bramę okazał się wielki pies, o którym Wilk wiedział z bolesnych doświadczeń, że jest bardzo niemiły dla Wilków. Postanowił więc nie czekać i uciekł tak szybko, jak tylko mogły go ponieść nogi.
Przesłanie Ezopa
1. Nie polegajcie na obietnicach tych, których interesem jest oszukiwanie was. 2. Weź to, co możesz dostać, kiedy możesz to zdobyć.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.