Mała głodna Myszka znalazła dziurkę w koszu z kukurydzą. Musiała się mocno wytężać, żeby przecisnąć się przez wąski otwór między paskami kosza. Ale kukurydza była kusząca a Mysz zdeterminowana, by dostać się do środka.
Kiedy w końcu jej się to udało, jadła do granic możliwości. Wkrótce stała się ze trzy razy grubsza niż była wcześniej.
Gdy poczuła się zadowolona i dotarła do otworu, aby się wydostać z kosza, nie dała redy się przepchać przez znany jej otwór. Była w stanie tylko przeciągnąć tam głowę, reszta ciała była za duża. Siedziała więc, jęcząc, zarówno z powodu wewnętrznego dyskomfortu, jak i lęku przed niemożnością ucieczki z kosza.
Właśnie wtedy przyszła Łasica. Szybko zrozumiała sytuację.
– Maja przyjaciółko – powiedziała – wiem, co zrobiłaś. Obżerałaś się. Oto, co dostajesz. Będziesz musiała tam zostać, dopóki nie poczujesz się tak chuda, jak wtedy, gdy wchodziłaś do kosza.
I to było całe współczucie, na jakie mogła liczyć biedna Mysz.
Przesłanie Ezopa
Łakomstwo prowadzi do nieszczęścia.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.