Zdarzyło się kiedyś, że pewien grecki statek płynący do Aten rozbił się u wybrzeży w pobliżu Pireusu, portu w Atenach. Gdyby nie delfiny, które w tamtym czasie były bardzo przyjazne dla ludzi, a zwłaszcza dla Ateńczyków, wszyscy by zginęli. Delfiny wzięły rozbitków na plecy i popłynęły z nimi do brzegu.
Teraz Grecy mieli w zwyczaju zabierać ze sobą w podróż swoje ulubione Małpy i Psy. Więc kiedy jeden z delfinów zobaczył Małpę tonącą w wodzie, pomyślał, że to człowiek i zmusił Małpę do wspięcia się na plecy. Potem odpłynął z nią w kierunku brzegu.
Małpa usiadła, poważna i dostojna, na grzbiecie Delfina.
– Jesteś obywatelem znamienitych Aten, prawda? – Zapytał uprzejmie Delfin.
– Tak – odpowiedziała dumnie Małpa. – Moja rodzina jest jedną z najszlachetniejszych w mieście.
– Rzeczywiście – powiedział Delfin. – W takim razie, oczywiście, często odwiedzasz Pireus.
– Tak, tak – odpowiedziała Małpa. – Rzeczywiście, tak. Jestem z nim często. Pireus jest moim najlepszym przyjacielem.
Ta odpowiedź zaskoczyła Delfina i odwracając głowę, zobaczył teraz, kogo niesie. Bez dalszych ceregieli zanurkował i zostawił Małpę, aby zadbała o siebie, podczas gdy sam odpłynął w poszukiwaniu jakiejś istoty ludzkiej do uratowania.
Przesłanie Ezopa
Jedno kłamstwo prowadzi do drugiego.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.