Nad ogrodem królewskiego pałacu przypadkowo przeleciała Kawka. Tam ze zdumieniem i zazdrością ujrzała stado królewskich Pawi w całej okazałości ich wspaniałego upierzenia.
Czarna kawka nie była ptakiem bardzo ładnym ani zbyt wytwornym w manierach. Wyobrażała sobie jednak, że wszystko, czego potrzebuje, aby nadawać się do towarzystwa Pawi, to strój taki jak ich. Wzięła więc trochę odrzuconych piór Pawi i włożył je między swoje czarne pióropusze.
Ubrana w pożyczony strój kroczyła dumnie wśród ptaków swojego gatunku. Potem zleciała do ogrodu między pawie. Ale wkrótce zobaczyli, kim jest. Pawie wściekłe na oszustkę, rzuciły się na nią, wyrywając pożyczone pióra, a także kilka jej własnych.
Biedna Kawka ze smutkiem wróciła do dawnych towarzyszy. Tam czekała ją kolejna niemiła niespodzianka. Nie zapomnieli o jej wyższości w stosunku do nich i aby ją ukarać, przepędzili ją deszczem dziobnięć i szyderstw.
Przesłanie Ezopa
Pożyczone pióra nie czynią pięknych ptaków.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.