Dawno temu pewien Mężczyzna spotkał w lesie Satyra i udało mu się z nim zaprzyjaźnić. Obaj wkrótce stali się najlepszymi towarzyszami, mieszkając razem w chacie człowieka.
Któregoś mroźnego zimowego wieczoru, gdy wracali do domu, Satyr zobaczył, jak Mężczyzna dmucha w dłonie.
– Dlaczego to robisz? – Zapytał satyr.
– Żeby ogrzać ręce. – Odpowiedział Mężczyzna.
Kiedy dotarli do domu, Mężczyzna przygotował dwie miski owsianki. Położył je gorące na stole i obaj radośnie zasiedli do posiłku. Jednak ku wielkiemu zdziwieniu Satyra Mężczyzna zaczął dmuchać w swoją miskę z owsianką.
– Dlaczego to robisz? – Zapytał.
– Aby schłodzić moją owsiankę. – Odpowiedział Mężczyzna.
Satyr zerwał się pośpiesznie na nogi i skierował do drzwi.
– Do widzenia – powiedział – widziałem wystarczająco dużo. Nie mogę się przyjaźnić z kimś, kto dmucha na zimne i na gorące.
Przesłanie Ezopa
Człowiek, który przemawia w imieniu obu stron, nie budzi zaufania żadnej z nich.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.