Pewien bogaty stary Rolnik, który czuł, że zostało mu niewiele dni życia, wezwał swoich synów do łóżka.
– Moi synowie – zaczął– posłuchajcie, co mam wam do powiedzenia. Pod żadnym pozorem nie rozstawajcie się z majątkiem, który od tylu pokoleń należy do naszej rodziny. Gdzieś na nim ukryty jest wielki skarb. Nie znam dokładnego miejsca, ale skarb tam jest i na pewno go znajdziecie. Nie szczędźcie energii i nie pozostawiajcie żadnego miejsca nieodwróconego w swoich poszukiwaniach.
Ojciec zmarł i ledwie znalazł się w grobie, gdy synowie zabrali się do kopania z całych sił, przekopywania łopatami każdej stopy ziemi i dwu- lub trzykrotnego przeszukania całej farmy.
Nie znaleźli ukrytego skarbu, ale po żniwach, kiedy uregulowali swoje rachunki i zgromadzili ogromny zysk, znacznie większy niż którykolwiek z ich sąsiadów, zrozumieli, że skarbem, o którym opowiadał im ojciec, było bogactwo obfitych plonów a ono z kolei wzięło się z pracowitość.
Przesłanie Ezopa
Pracowitość sama w sobie jest skarbem.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.