Niektóre Żurawie widziały Rolnika orzącego wielkie pole. Kiedy orka została zakończona, cierpliwie obserwowały, jak sieje ziarno. Wiedziały, że to ich święto.
Gdy tylko Rolnik skończył siać i poszedł do domu, zleciały się na pole i zaczęły jeść tak szybko, jak tylko możliwe.
Rolnik rzecz jasna znał Żurawie i ich zwyczaje. Miał już doświadczenie z takimi ptakami. Wkrótce wrócił na pole z procą. Nie zabrał ze sobą żadnych kamieni. Spodziewał się, że przestraszy Żurawie, wymachując procą w powietrzu i głośno na nie krzycząc.
Z początku Żurawie odleciały w wielkim przerażeniu. Jednak wkrótce zaczęły dostrzegać, że żadnemu z nich nie stała się krzywda. Nie słyszały nawet szumu kamieni przecinających powietrze, a co do słów i krzyków Rolnika, nikogo by nie zabiły. W końcu przestały zwracać na niego uwagę.
Rolnik widział, że będzie musiał podjąć poważniejsze środki. Chciał bowiem uratować przynajmniej część swojego zboża.
Załadował więc procę kamieniami i zabił kilka Żurawi. Odniosło to skutek, gdyż od tego dnia Żurawie nie odwiedzały już jego pola.
Przesłanie Ezopa
1. Blefowanie i groźby mają niewielką wartość w przypadku drani. 2. Blef nie jest dowodem na to, że brakuje twardych pięści.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.