Pewien człowiek żyjący dawno temu wierzył, że potrafi odczytać przyszłość z gwiazd. Nazywał siebie astrologiem i noce spędzał, wpatrując się w niebo.
Pewnego wieczoru szedł drogą poza wsią. Jego oczy były utkwione w gwiazdy. Wydawało mu się, że widzi zbliżający się koniec świata, gdy nagle wpadł do dziury pełnej błota i wody.
Stanął po uszy w błotnistej wodzie i szaleńczo drapał śliską ścianę dziury, próbując się wydostać.
Jego wołanie o pomoc wkrótce skłoniło wieśniaków do poszukiwań. Kiedy go odnaleźli i wyciągali z błota, jeden z nich powiedział:
– Udajesz, że czytasz przyszłość w gwiazdach a nie widzisz tego, co jest pod twoimi stopami! Może wypadek nauczy cię zwracać większą uwagę na to, co jest tuż przed tobą, i też pozwolić, aby przyszłość sama o siebie zadbała.
– Jaki jest pożytek – powiedział inny – z czytania w gwiazdach, kiedy nie można zobaczyć tego, co jest tutaj, na ziemi?
Przesłanie Ezopa
Dbaj o małe rzeczy, a duże same się o siebie zatroszczą.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.