Pewnego dnia Chrząszcz odważył się poprosić Orlicę, by oszczędziła Zająca, który pobiegł do niej po ochronę. Orlica rzuciła się na swoją ofiarę a machnięciem wielkich skrzydeł odrzuciła Chrząszcza na odległość kilku kroków.
Wściekły z powodu okazanego mu braku szacunku Chrząszcz poleciał do gniazda Orła i wytoczył z niego jaja. Ani jednego nie oszczędził.
Smutek i gniew Orlicy były ogromne. Nie wiedziała jednak, kto dokonał tego okrutnego czynu.
Rok później zbudowała swoje gniazdo daleko na górskiej grani, ale Chrząszcz go znalazł i ponownie zniszczył jaja.
Zrozpaczona Orlica błagała teraz wielkiego Jowisza, by pozwolił jej złożyć jaja na jego kolanach. Tam nikt nie odważyłby się zrobić im krzywdy.
Chrząszcz brzęczał wokół głowy Jowisza i zmusił go do wstania, by przepędzić Orlicę a jajka stoczyły się z kolan boga.
Chrząszcz podał powód swojego działania a Jowisz musiał uznać słuszność zemsty.
I mówią, że odtąd, gdy jaja orła leżą wiosną w gnieździe, Chrząszcz nadal śpi w ziemi. Bo tak nakazał bóg.
Przesłanie Ezopa
Nawet najsłabsi mogą znaleźć sposób, by pomścić zło.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.