Orlica siedziała wysoko na gałęziach wielkiego dębu. Wydawała się bardzo smutna i przygnębiona. Zobaczył ją potencjalny narzeczony.
– Dlaczego wyglądasz tak nieszczęśliwie? – Zapytał.
– Chcę wyjść za mąż – odpowiedziała Orlica – a nie mogę znaleźć partnera, który by mi zapewnił tyle, ile bym chciała?
– Weź mnie – powiedział. – Jestem bardzo silny, silniejszy nawet niż ty!
– Naprawdę myślisz, że możesz mnie zadowolić? – Zapytała z zapałem Orlica.
– Tak, oczywiście – odpowiedział potencjalny Mąż. – Wyżywić ciebie i rodzinę to byłaby dla mnie prosta sprawa. Jestem tak silny, że mogę unieść w szponach strusia, jak piórko!
Orlica natychmiast przyjęła oświadczyny.
Jednak po ślubie, kiedy Mąż odleciał, by znaleźć coś do jedzenia dla swojej ukochanej, po powrocie miał w dziobie tylko małą Mysz.
– Czy to ten Struś, o którym mówiłeś? – Spytała z niesmakiem i ironią Orlica.
– Aby cię zdobyć, powiedziałbym i obiecałbym wszystko! – Usprawiedliwiał się.
Przesłanie Ezopa
Miłość zaślepia człowieka.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.