Skowronek założył gniazdo na polu młodej pszenicy.
W miarę upływu czasu źdźbła zboża rosły tak jak młode Skowronki.
Pewnego dnia, gdy Rolnik i jego Syn wyszli w pole, zobaczyli dojrzałe złote ziarno falujące na wietrze.
– Ta pszenica jest teraz gotowa do zbioru – powiedział Rolnik. – Musimy poprosić naszych sąsiadów i przyjaciół, aby nam pomogli je zebrać.
Skowronki w pobliskim gnieździe bardzo się przestraszyły, bo wiedziały, że grozi im wielkie niebezpieczeństwo, jeśli nie opuszczą gniazda przed przybyciem żniwiarzy.
Kiedy Pani Skowronek wróciła z jedzeniem dla nich, opowiedziały wszystko, co usłyszały.
– Nie bójcie się, dzieci – powiedziała Pani Skowronek. – Gdy Rolnik czeka na sąsiadów i przyjaciół, to znak, że żniwa jeszcze się nie zaczną, mamy czas.
Kilka dni później pszenica była tak dojrzała, że kiedy wiatr potrząsał łodygami, grad ziaren spadał z szelestem na głowy młodych Skowronków.
– Jeżeli ta pszenica natychmiast nie zostanie zebrana – powiedział Rolnik – stracimy połowę plonów. Nie możemy dłużej czekać na pomoc. Jutro sami bierzemy się do pracy.
Kiedy młode Skowronki opowiedziały matce, co usłyszały tego dnia, powiedziała:
– W takim razie natychmiast wyruszamy. Kiedy człowiek zdecyduje się wykonywać swoją pracę a nie czekać na innych, możemy być pewni, że praca się zacznie.
Tego popołudnia było dużo trzepotania i próbowania skrzydeł, a następnego dnia o wschodzie słońca, kiedy Rolnik i jego syn żęli zboże, znaleźli puste gniazdo Skowronków.
Przesłanie Ezopa
Najlepiej liczyć na siebie.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.