W wydrążonym drzewie znaleziono zapas miodu, a Osy stanowczo oświadczyły, że należy on do nich. Pszczoły były tak samo pewne, że skarb jest ich.
Kłótnia stała się bardzo zaciekła i wyglądało na to, że sprawy nie da się załatwić bez bitwy, kiedy w końcu kierując się zdrowym rozsądkiem, zgodzili się, by sprawę rozstrzygnął sędzia.
Wnieśli więc sprawę do Szerszenia, sędziego pokoju w tej części lasu.
Kiedy sędzia prowadził rozprawę, świadkowie zeznawali, że widzieli w pobliżu dziupli pewne skrzydlate stworzenia, które głośno brzęczały, a ich ciała były pręgowane, żółto-czarne, jak pszczoły.
Adwokat Osy natychmiast stwierdził, że ten opis dokładnie pasuje do jego klientek.
Takie dowody nie pomogły sędziemu Szerszeniowi w podjęciu decyzji, więc odroczył rozprawę na sześć tygodni, aby dać wszystkim czas do przemyślenia.
Kiedy sprawa rozpoczęła się ponownie, obie strony miały dużą liczbę świadków. Mrówka chciała stanąć jako pierwsza do przesłuchania, kiedy stara, mądra Pszczoła zwróciła się do Szerszenia.
– Wysoki Sądzie – powiedziała – sprawa toczy się już od sześciu tygodni. Jeśli nie zostanie wkrótce rozstrzygnięta, miód nie będzie się nadawał do niczego. Wnoszę, aby zarówno Pszczoły, jak i Osy zostały poinstruowane o obowiązku zbudowania miodowych plastrów. Wtedy zobaczymy, do kogo naprawdę należy miód.
Pszczoły zabrały się do pracy a Osy głośno protestowały. Mądry sędzia Szerszeń szybko zrozumiał, skąd wziął się ów protest. Osy wiedziały, że nie zbudują plastra miodu i nie napełnią go miodem.
– Jest teraz jasne – powiedział sędzia – kto jest w stanie wykonać plaster. Miód należy więc do Pszczół.
Przesłanie Ezopa
Zdolność potwierdza się czynami.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.