Zabłąkany Baranek stał i pił pewnego ranka nad brzegiem leśnego strumienia. Tego samego ranka w górę strumienia przyszedł głodny Wilk, polując na coś do jedzenia. Wkrótce jego oczy skierowały się na Baranka.
Z reguły Pan Wilk podjadał takie smakowite kąski, nie kryjąc się z tym, ale ten Baranek wyglądał tak bardzo bezradnie i niewinnie, że Wilk poczuł, że powinien mieć jakiś pretekst, by odebrać mu życie.
– Jak śmiesz mieszać wodę w moim strumieniu i wzniecać błoto! – Krzyknął gwałtownie. – Zasługujesz na surową karę za swoją lekkomyślność!
– Ale Wasza Wysokość – odpowiedział drżącym głosem Baranek – nie gniewaj się! Nie mogę zamącić wody, którą tam pijesz. Jesteś w górze rzeki, a ja w dole.
– Zrobisz błoto! – Odparł z wściekłością Wilk. – A poza tym słyszałem, że kłamałeś o mnie w zeszłym roku!
– Jak mogłem to zrobić? – Błagał Baranek. – Urodziłem się dopiero w tym roku”.
– Jeśli to nie byłeś ty, to był twój brat!
– Nie mam braci.
– No więc – warknął Wilk – to i tak był ktoś z twojej rodziny. Nieważne kto to był, nie mogę zostać bez śniadania.
Bez dalszych słów Wilk chwycił biedne Jagnię i zabrał je do lasu.
Przesłanie Ezopa
Tyran zawsze znajdzie usprawiedliwienie dla swojej tyranii. Niesprawiedliwi nie będą słuchać argumentów niewinnych.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.