Podczas wielkiej uroczystości ku czci Króla Lwa Małpa została poproszona do tańca dla towarzystwa. Jego taniec był naprawdę bardzo sprytny, a zwierzęta bardzo zadowolone z jego wdzięku i lekkości.
Pochwała, jaką obsypano Małpę, wzbudziła zazdrość Wielbłąda. Był pewien, że potrafi tańczyć równie dobrze jak Małpa, jeśli nie lepiej, więc przepchnął się przez tłum zgromadzony wokół Małpy i wstając na tylnych łapach, zaczął tańczyć.
Wielki, masywny wielbłąd zrobił się bardzo śmieszny, kopiąc swoje sękate nogi i wykręcając długą, niezgrabną szyję. Poza tym zwierzętom trudno było unikać jego ciężkich kopyt w tańcu.
W końcu, gdy jedna z ogromnych stóp Wielbłąda znalazła się o cal od nosa Króla Lwa, zwierzęta były tak zniesmaczone, że wściekłe rzuciły się na niego i wypędziły na pustynię.
Wkrótce potem towarzystwu podano poczęstunek, składający się głównie z wielbłądziego garbu i żeberek.
Przesłanie Ezopa
Nie próbuj naśladować lepszych od siebie.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.