Olbrzymi dąb stał w pobliżu strumienia, w którym rosła smukła Trzcina. Kiedy wiał wiatr, wielki dąb stał dumnie wyprostowany z setką ramion wzniesionych ku niebu. Ale Trzcina kłaniała się nisko na wietrze i śpiewała smutną i żałobną piosenkę.
– Masz powód do narzekania – powiedział Dąb. – Najmniejszy powiew, który porusza taflą wody, sprawia, że pochylacie głowy, podczas gdy ja, potężny dąb, stoję prosto i twardo przed wyjącą burzą.
– Nie martwcie się o nas – odpowiedziała Trzcina. – Wiatry nam nie szkodzą. Kłaniamy się przed nimi, więc się nie łamiemy. Ty, w całej swojej dumie i sile, jak dotąd opierałeś się ich ciosom. Ale nadchodzi koniec.
Gdy Trzcina mówiła, z północy nadciągnął wielki huragan. Dąb stał dumnie i walczył z burzą, podczas gdy ustępująca Trzcina kłaniała się nisko.
Wiatr zdwoił się w furii i nagle wielkie drzewo upadło wyrwane z korzeniami i leżało wśród litościwych trzcin.
Przesłanie Ezopa
Lepiej ustąpić, gdy stawianie oporu jest szaleństwem, niż opierać się uparcie i zostać zniszczonym.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: “Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.