Królewskim gościńcem jechał Szczur. Był bardzo dumnym Szczurem, biorąc pod uwagę jego mały rozmiar i złą reputację, jaką mają wszystkie Szczury. Kiedy pan Rat szedł dalej – trzymał się głównie rowu – zauważył wielkie poruszenie na drodze i wkrótce ukazała się wielka procesja. Był to król i jego świta.
Król jechał na wielkim słoniu, przystrojonym najwspanialszymi ozdobami. Wraz z Królem w jego luksusowym siedzisku jechali królewski Pies i Kot. Za procesją szedł wielki tłum ludzi. Byli tak pochłonięci podziwianiem Słonia, że Szczur nie został zauważony. Jego duma została urażona.
– Co za głupcy! – Płakał. – Spójrzcie na mnie, a wkrótce zapomnicie o tym niezdarnym Słoniu! Czy to jego wielkie rozmiary sprawiają, że wyskakują wam oczy? A może to jego pomarszczona skóra? Przecież mam oczy i uszy i tyle samo nóg co on! równie ważne!
Ale właśnie wtedy zauważył go Królewski Kot i w następnej chwili Szczur wiedział, że nie jest tak ważny jak Słoń.
Przesłanie Ezopa
Podobieństwo do wielkich w niektórych rzeczach nie czyni nas wielkimi.
Scenariusze zajęć
- Scenariusz do bajki, bajek, można wykorzystać podczas zajęć szkolnych lub w edukacji domowej w całości lub w części.
- Podczas innych zajęć np. lekcji z wychowawcą warto zająć się elementami atrakcyjnymi do prac grupowych.
Ćwiczenia interpretacyjne
- Wykonaj tabelę podzieloną na dwie kolumny (lub tyle, ilu jest bohaterów bajki) i przypisz do nich postaci a następnie wpisz do odpowiednich kolumn cechy postaci lub wyrazy je określające spośród Tagów pod wpisem lub w tabelach z bajkami.
- Dodaj do kolumn po trzy własne określenia postaci i/lub ich postępowania.
- Wybierz z tabeli po dwie najważniejsze cechy i uzasadnij ich wybór w formie warunkowej, kończąc zdania z ich użyciem: „Inne cechy mógłbym/mogłabym wybaczyć drugiemu człowiekowi, ale nie… Uważam tak dlatego, ponieważ…
- Zapoznaj się z Przesłaniem Ezopa. Napisz lub zacytuj powiedzenie, przysłowie o podobnym znaczeniu.
Zmagania grupowe
Dobierzcie się grupami lub działajcie w parach.
- Policzcie zapisane w tabelach cechy postaci i zsumujcie drużynami. Porównajcie ilościowy dorobek – zwycięzcy otrzymają pierwszy punkt.
- Grupa pierwsza – losowanie – broni a druga oskarża lub chwali główną postać bajki, wygłaszając mowy nie krótsze niż 10 zdań. Prezentacje multimedialne mile widziane. Ocena wystąpień należy do całej klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
- Przygotujcie mapę myśli na temat zwierząt w poznanej bajce, jakie są w rzeczywistości? Macie po 15 minut na przygotowanie piosenki związanej ze zwierzętami z poznanej bajki. Ułóżcie zwrotkę i refren, aby następnie zaśpiewać ją razem do ulubionej melodii. Linie melodyjne z udziałem odtwarzaczy wskazane. Ocena należy do klasy. Do zdobycia jest jeden punkt.
Piszemy, piszemy…
- Z tekstu bajki wypisz w słupku po pięć kolejnych rzeczowników, a następnie pięć zaimków lub przymiotników.
- Określ po myślniku, jaką częścią zdania są wypisane części mowy.
- Napisz charakterystykę poznanej lub fikcyjnej (literackiej) postaci o cechach bohatera z tej bajki. Objętość pracy ma wynieść co najmniej 100 wyrazów.
Uwaga. Części mowy w zadaniu 1., a także formy pisemne zadania 3. można zmieniać i ćwiczyć w zależności od potrzeb.